14-03-2022

Digital sundhed hitter

Hos Dansk Sundhedssikring er Online fysioterapi et tilbud om at gennemføre sine konsultationer hos fysioterapeuten over en videoforbindelse i stedet for at transportere sig til en fysisk klinik, finde parkering og tage plads i venteværelset.

Konsultationerne, der leveres af Injurymap, kan foregå, når det passer kunden, og tilbydes også efter almindelig arbejdstid, hvor mange almindelige fysioterapi-klinikker holder lukket.

Fagdirektør Per Gade, der sammen med kvalitets- og udviklingsspecialist Maria Burchardt og fysioterapeut Mi-Ja Søndergaard har gennemført pilotprojektet, spår de digitale forløb en stor fremtid:

”Vi havde regnet med, at 2-3% af de kunder, der anmelder online, ville vælge tilbuddet om et rent digitalt forløb frem for et fysisk. Det har vist sig at være mere end 10%, og vi er ikke færdige med at tilpasse produktet til kundernes behov, så vi ender formentlig endnu højere. Det viser, at der er en stor efterspørgsel på produkter, der møder kundens ønske om fleksibilitet – både når det gælder tidspunkt og lokalitet.”

 

Kunderne ønsker hjælp til selvhjælp

Udover ønsket om tider efter almindelig arbejdstid ser det ud til, at der generelt foregår et paradigme-skifte, hvor kunderne i højere grad er selvhjulpne og villige til at tage ansvar for egen sundhed, i forhold til tidligere hvor der oftere var en forventning om ren passiv behandling på briksen.

Og hvordan kan det være? Ifølge Per Gade ser det ud til, at mange års forskningsresultater endelig er nået ud til forbrugerne: ”Vi har i årtier vidst, at selvansvar og træningsøvelser burde være mere i fokus end den passive briksbehandling ved mange former for skader, men i praksis har det vist sig sværere at ændre folks vaner. Nu ser vi tendenser til, at det flytter sig. Det kan være hjulpet på vej af corona-epidemien, hvor lukkede klinikker og begrænset mulighed for fysisk kontakt har gjort danskerne mere selvhjulpne. Vi oplever, at kunderne er mere modtagelige over for råd og træningsvejledning frem for massage og anden passiv behandling, når kunderne kan se og mærke, at det hjælper dem bedst.”

 

Læs vores seneste nyheder

DK Primacare Home