Oplever du smerter i ryg og bækken under eller efter graviditet/fødsel?

Ryg- og bækkensmerter er normalt for mange gravide kvinder, da kroppen skal tilpasse sig den voksende mave. Generne kan variere fra milde ubehag til mere intense smerter.

 

I løbet af graviditeten ændres kroppens tyngdepunkt i takt med at maven vokser, hvilket kan føre til øget belastning af ryggen og bækken. Samtidigt påvirker graviditetshormonerne dine ledbånd, så de bliver mere bløde, hvilket kan resultere i smerter og ubehag.

 

Vi har samlet nogle af de mest almindelige årsager til smerter under graviditeten, og giver dig de øvelser og den vejledning du skal bruge, så du kan arbejde hen imod en smertefri og aktiv graviditet.

Træning under graviditeten er vigtigt

Graviditet

Er du blevet gravid, vil du helt naturligt opleve, at der i løbet af graviditeten sker fysiske forandringer med din krop. Det er helt almindeligt at opleve gener eller ømhed i lænd og bækken undervejs i graviditeten.  

Her får du gode råd til at lindre og forebygge gener.

Træning efter fødslen er vigtig for at få en stærk bækkenbund igen

Efter fødslen

Har du næsten lige født og vil i gang med at træne igen? Du har måske følelsen af, at du ikke er så stabil i dit bækken og ryg, samt at dine mavemuskler mangler styrke.

Her er flere gode råd til at komme godt fra start.